Terms & Conditions

Allmänt

meganordic.se säljer varor via internet till privatpersoner och företag i Sverige med person- eller organisationsnummer. För att handla hos oss måste du ha fyllt 18 år.

Beställning

Beställning görs på vår hemsida meganordic.se. Läs gärna vår hjälpguide Så handlar du. Om du har frågor kring hur du beställer är du välkommen att mejla mnhobby@ajkweb.se. Genomförd beställning innebär att du godkänner våra köpvillkor och samtycker till att namn och personnummer registreras i vårt kundregister. Avtal om köp träffas först när vi bekräftat beställningen genom att skicka en orderbekräftelse till den mejladress du angivit. Vi förbehåller oss rätten att korrigera order om leverans av någon anledning inte kan ske, och om du har gjort flera beställningar förbehåller vi oss rätten att slå ihop dina order och leverera dem i ett paket.

Priser och produktbilder

Samtliga priser anges i svenska kronor inklusive moms. Eventuell fraktkostnad tillkommer och beräknas i kassan.

Produktbilderna på hemsidan garanterar inte att varans exakta utseende och beskaffenhet återges. Vi reserverar oss för eventuella fel i produktinformationen och förbehåller oss rätten att ändra produktinformation och priser utan föregående avisering.

meganordic.se reserverar sig för eventuella fel i pris- och produktinformation eller i övrigt på hemsidan. Vid eventuella felaktigheter förbehålls meganordic.se rätten att korrigera detta i efterhand. Vi reserverar oss för prisjusteringar, slutförsäljning, lagerdifferenser, tekniska problem, ändringar av tekniska specifikationer och eventuella typografiska fel på vår sida eller i våra annonser. Vi förbehåller oss rätten att annullera felaktiga ordrar. Inga ändringar sker efter godkänd order, er order blir godkänd efter kassan i samband med att vi lämnar er en orderbekräftelse.

Personuppgifter

I samband med din registrering och/eller beställning godkänner du vår integritetspolicy gällande personuppgifter vilken du hittar via denna länk, Integritetspolicy Därmed godkänner du att vi lagrar och använder dina uppgifter i vår verksamhet för att fullfölja och tillhandahålla den service som du kan förvänta dig av oss. Enligt GDPR (dataskyddsförordningen) har du rätt att få den information som vi har registrerat på dig. Om du anser den vara felaktig eller irrelevant kan du begära rättelse eller borttagning ur vårt kundregister. Kontakta gärna vår kundservice så hjälper vi dig.

Informationen du lämnar om dig själv används av meganordic.se och våra samarbetspartners för betalning och leverans. Vi garanterar att inga uppgifter om dig kommer att säljas till tredje part. meganordic.se använder uppgifter från kundregistret för utskick om våra produkter. Du får vårt nyhetsbrev när du går igenom kassan, du kan även prenumerera på vårt nyhetsbrev när du registrerar dig som kund. Du kan när som helst avbryta din prenumeration, antingen via länken i nyhetsbrevet eller genom att kontakta vår kundservice.

Vi förbehåller oss rätten att annullera ordrar som innehåller felaktiga personuppgifter och/eller där kunden har betalningsanmärkningar.

Copyright

Allt innehåll på meganordic.se, dvs. text, grafik, logotyper, bilder, ljudklipp och digitala nedladdningar, tillhör meganordic.se och är skyddat av svenska och internationella upphovsrättslagar.

Frakt och leverans

meganordic.se hanterar normalt din order inom ett dygn (helgfria vardagar) från beställning fram tills dess att varan lämnar vårt lager, förutsatt att vi har varan i lager. Vi skickar de flesta beställningar med postnord varubrev 1:a klass som normalt tar 1-2 vardagar att nå fram efter att det skickats från vårt lager. När varan har lämnat vårt lager övergår leveransansvaret till fraktbolagen som levererar din order inom utsatt tid för valt fraktsätt. meganordic.se kan inte lämna någon förseningsgaranti för varor som inte finns i lager vid beställningstidpunkt eller för varor som lämnat vårt lager. Det betyder att den totala leveranstiden innan varan når dig kan bli längre än vad som anges som normalt för valt fraktsätt.  

Till vissa delar av Norrland och till Gotland levererar Posten med en dags fördröjning, denna är inte inräknad i den beräknade leveranstid vi anger på hemsidan. Detta rör till exempel vissa orter med postnummer som börjar på 82-84, 86-89 samt 91-98.

Betalning

Vid köp hos meganordic.se erbjuder vi endast säker kortbetalning via Stripe. Genom att använda denna betalningsmetod säkerställer vi att dina transaktioner är skyddade och trygga. Vi accepterar olika typer av kredit- och betalkort för att göra din köpupplevelse smidig. Observera att betalningen måste godkännas av din bank för att beställningen ska slutföras. Vi strävar alltid efter att garantera en säker och pålitlig handelsmiljö för våra kunder.

Ångerrätt och retur

Som kund har du alltid 14 dagars ångerrätt enligt Distans- och hemförsäljningslagen. Ångerfristen börjar löpa från den dag du mottagit varan. En förutsättning är dock att varan är oanvänd och oskadad. Ni har rätt att utan kostnad öppna förpackningen för att kontrollera att och hur varan fungerar inom rimliga gränser, varan får inte användas ovårdat. Om varan inte är i oförändrat skick kan vi komma att göra ett prisavdrag som motsvarar varans värdeminskning. 

Skicka tillbaka varan till oss och skriv att det gäller en retur och ange ditt ordernummer. Tänk på att du alltid står för risken vid transport. Vi skickar inte ut retursedel, vid ångrade köp är det ni som kund som betalar och ordnar med returen till oss. 

Så fort varorna scannats in på vårt lager så påbörjas en återbetalning.

Gäller det exempelvis byte av storlek så är det samma tillvägagångssätt. Skicka tillbaka det du inte vill ha till oss och lägg en ny order på vår hemsida.

Nedanstående gäller om ni är osäker angående returrätten eller om det gäller invecklade ärenden, mejla oss på mnhobby@ajkweb.se. Vi behöver följande information för att underlätta kommunikationen:

a) ordernummer (finns i din orderbekräftelse, på följesedeln eller fakturan)

b) ditt namn och kontaktuppgifter

c) antal och namn på de produkter som önskas returneras

meganordic.se vill gärna bekräfta returen och att ångerfristen inte har passerats innan varorna skickas tillbaka. Ni har 14 dagar på er att returnera varan från det att meddelandet om ånger har skickats. Ni har dock ovillkorlig ångerrätt och behöver inte invänta vårt besked. Vi rekommenderar att returen sker med PostNord. Kunden står för returkostnad enligt Postens portotabell och har ansvaret för varan till dess den har kommit oss tillhanda. Returer kan inte skickas som postförskott.

Ni kan gärna använda Konsumentverkets ångerblankett, den hittar ni här: Ångerblankett. Det går dock lika bra att skriva på en enkel papperslapp.

Returadress

VOFF AB
Tumbo Fridhem
635 31 Kvicksund

Ej uthämtade paket

Vi förbehåller oss rätten att debitera kostnaderna för den hantering som uppstår vid ej uthämtade paket (returfrakt, expeditionskostnad etc). Därför tar vi ut en avgift om 150 kr om ett paket ej hämtas ut. Försändelsen ligger hos postombudet i 14 dagar innan den returneras till oss. Observera därför att om du ångrar ett köp och vill returnera varan, behöver du först hämta ut paketet och därefter returnera enligt beskrivning ovan.

Reklamation

Om du har fått en defekt eller felexpedierad vara ber vi dig att omgående kontakta vår kundservice. Beskriv felet så utförligt som möjligt. Om vi inte kan lösa problemet får du naturligtvis reklamera produkten. Att göra en reklamation innebär att du kontaktar oss och berättar att du inte är nöjd med en vara som du har köpt. Du berättar också varför du inte är nöjd. En reklamationsprocess är oftast väldigt enkel, men kan även vara komplicerad, ta kontakt med vår kundservice så hjälper vi dig på bästa sätt.

Tänk på det här

För att du ska kunna reklamera varan ska felet vara ursprungligt, det vill säga det ska ha funnits när du fick varan. Ett ursprungligt fel behöver inte nödvändigtvis visa sig direkt när du fått varan. Det kan vara ett ursprungligt fel även om det visar sig efter en viss tid.

Normalt slitage faller inte in under ursprungliga fel, och du får inte heller själv ha orsakat felet.

Du har rätt att göra en reklamation av en vara i tre år efter att du tagit emot den.

Dina rättigheter vid fel på vara
Om det visar sig vara ett ursprungligt fel kan du ha rätt att:

  • Få varan reparerad (avhjälpande)
  • Få en likvärdig, felfri vara (omleverans)
  • Få avdrag på priset
  • Häva köpet
  • Hålla inne med betalningen
  • Få skadestånd

Du kan inte ställa alla krav på samma gång. Vi har i regel rätt att försöka laga den defekta varan eller skicka en ny vara. Som konsument kan du alltså inte kräva en hävning och pengarna tillbaka direkt, utan vi måste först ges möjlighet att åtgärda felet.

Det är viktigt att du kontaktar oss och berättar om felet så snart som möjligt. Om du reklamerar inom två månader räknas det alltid som att det har skett i rätt tid.

Det är alltid du som måste kunna visa att varan faktiskt är felaktig. Under de första sex månaderna efter köpet av en vara är det vi som säljare som ska bevisa att felet inte fanns från början. När det har gått mer än sex månader måste du kunna bevisa att det är ett ursprungligt fel på varan.

Vid en godkänd reklamation har konsumenten rätt att få tillbaka samtliga kostnader och kan även kräva ersättning för andra kostnader som uppkommit i samband med reklamationen, som exempelvis returfrakt. Konsumenten måste dock alltid minska sin skada.

Vid eventuell tvist följer vi Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer.

Eventuell tvist ska lösas av antingen Allmänna reklamationsnämnden (ARN) i Sverige eller European Commission Online Dispute Resolution (EU ODR).
ARN: http://www.arn.se/
Box 174, 10123 Stockholm
ARN på andra språk: http://www.arn.se/other-languages/
EU ODR: http://ec.europa.eu/odr


”Inget köp är avslutat förrän du som kund är helt nöjd. När du handlar hos meganordic.se kan du alltid känna dig trygg.”